Tåg, iPhone, suddigt, jag

söndag 17 juni 2012

Mitt recept på glutenfria scones :)

Testade att göra idag och de blev så himla bra! Krispig yta och mjuka inuti, goda med min hemmagjorda körsbärsmarmelad till :)

6-7 dl glutenfri mjölmix (valfri sort)
1 tsk salt
3 tsk bakpulver
50 g margarin
2 msk Bregott Ekologisk
3 dl A-fil lätt

Blanda först ihop torrvarorna (mjöl, salt och bakpulver). Skär sedan det rumsvarma margarinet i bitar, lägg ner det ihop med torrvarorna och jobba ner det i mjölmixen med händerna och försök få det grynigt. Blir det inte tillräckligt så tillsätt 2 msk Bregott med och fortsätt att få det "grynigt".
Tillsätt sedan filen, först två dl som du rör ihop. Rör sedan ner den tredje decilitern.
Degen kommer vara mycket kladdig!!!! Så ta en matsked och en skål med vatten, klicka ut smeten/degen i fyra högar, släta ut och forma dem till fyra kakor genom att doppa skeden i vattnet och stryka ut smeten/degen.
Skär sedan ett kors över kakorna med en kniv, nagga med en gaffel och sedan in i ugnen.
Grädda mitt i ugnen på 250 grader i ca 15-20 min. Håll koll! När ytan fått en fin färg är de klara.
Tänk också på att smeta ut kakorna så de är ca 1/2 cm tjocka, de sväller rätt bra i ugnen.

Bildbevis nedan :) Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar