Tåg, iPhone, suddigt, jag

tisdag 13 december 2011

Vet ni vad jag lärt mig?

Äntligen efter alla år, jag har lärt mig!
Jag har lärt mig att man inte kan tvinga en annan person att göra vad som är rätt, vill personen göra, agera eller tänka på ett visst sätt som kanske inte känns okej. Så är det fortfarande den personen som måste vilja ändra det beteendet. Det spelar ingen roll om du säger: "detta sårar mig, jag förstår inte detta, måste det vara så här".
det enda som händer när man säger att "jag tolererar inte detta" är att personen ifråga sätter sig än mer på tvären och man själv blir mer och mer ledsen för att saker inte förändras.
Så det man kan göra är att en gång säga "jag gillar inte detta", men sen är det upp till personen i fråga att lyssna på det och själv fundera på vad som är okej eller inte. Det är inte min sak att tala om det.
det jag kan göra är att bete mig på det sättet som jag själv vill bli bemött på och om jag inte accepterar den andrres beteende får jag helt enkelt sluta umgås med den personen.
För människor förändras inte, så är det bara.

Pussiluss på er alla

2 kommentarer:

  1. Du går från klarhet till klarhet märker jag! Puss på dig

    SvaraRadera
  2. Jag hoppades faktiskt på en kommentar från dig ;). Ja men visst går jag framåt! Jobbigt, men skönt när det släpper. Puss tillbaka :)

    SvaraRadera