Tåg, iPhone, suddigt, jag

fredag 10 augusti 2012

Kalla mig naiv, men...

Hade nog inte en aning om hur mycket det faktiskt är att fixa när man flyttar till hus :O.
Först och främst är det ju pantbrev och lagfart man ska ha koll på, rent kostnadsmässigt iofs men ändå!
Sen ska det bokas sophämtning, det ska bokas försäkringar och då måste man se till att man får med så mycket som möjligt, det ska ses över elavtal - vilket ska man ha och vad ger en mest.
När du äntligen fått koll på allt detta så "ja just det, vi ska ha gemensam ekonomi med". In på banken, fixa ett servicekonto där våra löner ska gå in, göra en plan på de båda lönerna så vi vet hur mycket som ska gå vart plus också spar. Därpå måste man ju såklart öppna ett sparkonto med!
Innan allt detta har vi dessutom suttit med en jurist och skrivit ett skuldebrev, eftersom jag går in med handpenningen så är alltså F "skyldig" mig halva insatsen - gör vi slut så får han ge mig halva insatssumman om vi säljer huset med förlust.
Dessutom ska man ta ställning till det här med arv etc i och med att F har barn, tråkigt att tänka på, men saker man måste deala med!
Går han bort så ärver jag rätten till huset, men hans son ska ha sina pengar så då måste jag köpa ut hnm, dör jag ärver F rätten till huset men måste köpa ut mina föräldrar eftersom de är mina arvtagare i första hand. Och nej jag anser inte att F ska ärva mina pengar om jag går bort, så länge har vi inte känt varann ännu, utan mina pengar går då till min ursprungsfamilj.
Gifter vi oss, får gemensamma barn etc så ändras förstås villkoren, men inte i dagsläget.
Däremot så har vi då skaffat varsin lösning så att om den ena går bort så får den andra pengar att köpa ut med, så pengarna hjälper sambon men går ändå till rätt personer. Piuh!
OM vi sedan då gifter oss etc, så måste vi kontakta jurist igen och skriva om allt, dessutom göra tillägg då hans son inte automatiskt ärver mig, men detta är också något jag kommer ändra såklart.
Jag menar, lever jag och F ihop resten av livet anser iallafall jag, att M ska ärva mig med. Men i dagsläget är det alltså så att om vi får barn så ärver M 50% av sin pappa, dvs 25% av huset och vårat barn ärver 100% av mig och 50% av sin pappa, dvs 75% av huset. Fatta hur mycket grejer det är!!!!!
Utöver allt ovan så är F nu iväg och kollar dräneringen ihop med en fackman som kostar oss ca 2 000:-, han har tappat bort en av lghtsnycklarna hit så vi ska punga ut med typ 1 500:- för att byta låskolv, ca 4-5 000:- för flyttbil, hmmm det var något mer men det har jag glömt :P. Ja ja, det blir nog bra. Nu ska jag iväg igen, det slutar aldrig att droppa in saker att ta tag i!
Pussiluss på er alla

P.s. Kom på vad det var :) Vi måste ju betala flyttstädning med, samt betala de förra husägarna för lite saker vi köpt av dem på typ 2 500:-. Vad flyttstäden kostar orkar jag inte ens tänka på i dagsläget :O

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar